måndag 4 februari 2008

Terror, terror, terror

Just nu kan jag inte känna mig mer utpumpad på ämnet. Satt på Java från lunch till halv fem och skrev och skrev tills jag blev tvungen att gå hem. Okej de första timmarna satt jag mest och filosoferade över livet med Mikkaela och Jessica. Men när de hade gått började mina två stora koppar kaffe verka ordentligt och min hjärna arbetade på högvarv, kanske lite för högt för nu kan jag inte komma på en enda rad till och min inte alls krävande lärare vill ha fem sidors svar på tre frågor, Vad är terrorism? Varför uppstår terrorism? Hur ska man stoppa terrorism? Det är intressanta frågor men fem sidor dataskrivet! Hittills har jag i alla fall lite mer än tre och den ska inte in fören 17 imorgon, på något sätt ska det nog gå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Terrorism skulle man kanske kunna kalla för de fattiga och medellösas krigföring.

Terrorism utövas generellt av mindre grupper i olika samhällen utan samma resurser som "normalt" krigförande stater.

Dessa grupper kan med relativt enkla medel skapa kaos och ond bråd död.

Kända terrorist organisationer är t ex ETA i Spanien och IRA på Nord Irland.
ETA och IRA hade tidigare ett visst samarbete där man hjälpte varandra i viss mån ekonomiskt och med vapen/sprängmedel.

De sistnämnda har som bekant lagt vapnen åt sidan och ETA tappar anhängare.

Kort kommentar bara, lycka till!