lördag 16 februari 2008

Annan stannar och Bush skickar Rice

Det är vad jag har fått ut av de Kenyanska tidningarna de senaste dagarna. Att Annan stannar tills en lösning är nådd hoppas jag betyder att det är snart då han tidigare inte haft några planer på att stanna i flera månader. Det har under veckan talats om att man skulle nått en lösning vid slutet på veckan men nu är vi där och hittills har jag inte hört något sådant.

Varför Bush skickar hit Rice nu kan jag inte riktigt förstå, det är ju bara ca en månad försent. Jag tror det har stor betydelse för de kenyanska ledarna vad USA säger men de kommer som sagt lite sent. Framförallt allt för Kibaki är USAs åsikt viktig då ledarna har haft en del samarbete och USA under hösten gett gåvor i form av militärbilar, vapen etc. När hon kommer vet jag inte än men jag känner mig lite skeptisk till vad hon egentligen vill. Jag är dessutom lite orolig för vad kenyanena kommer tycka om hennes besök då de är lite mer USA skeptiska än sina ledare.

Inga kommentarer: