tisdag 19 februari 2008

Model UN, dag 2

Efter ett par timmars sömn gick jag vid sextiden imorse upp och läste på det sista samt åt frukost. Halv åtta lämnade bussen skolan, en timme och en halv timme senare befann vi oss i FN byggnaden, jag säger bara en sak: Nairobis rusningstrafik är inte att leka med. Även den här dagen var riktigt rolig och jag var till och med uppe i talarstolen, var ju tvungen att försvara mitt land mot Lettlands påhopp. Ska försöka gå emot Storbrittaniens resolution imorgon men då det är chair som väljer vilka som får tala går det aldrig att veta något i förväg, inte ens när resolutionerna tas upp.

Min och Nadjas kommité slogs ihop vilket gjorde att vi hade hand om varannan resloution samt hade lite sällskap. Under eftermiddagen hade vi fullt upp med alla lappar vi fick från länder som ville att vi skulle donera pengar så ibland vi glömde nästan av själva förhandlingarna.

Det är väldigt intressant att följa Sverige (dvs delegationen som representerar Sverige) de ger nämligen pengar hit och dit samt stöttar alla möjliga resolutioner. Tycker i alla fall det är lite roligt att Sverige ligger högre upp på listan över länder som kan donera pengar än Ryssland som vill få tillbaka rollen som stormakt.

Inga kommentarer: