lördag 1 september 2007

Städning

Lördag. Snart har jag varit här en vecka. Känns mycket längre.

Jag har spenderat förmiddagen med att städa. Varje lördag kommer mitt rum att inspekteras så att det är städat. Det är nämligen väldigt viktigt att det är ordentligt städat här så att vi inte får in myror, kackelackor och annat trevligt i rummen. Dessutom är luften här full av damm så vi måste damma av alla fönsterbrädor och hyllor ordentligt. Om vi inte städar får vi utegångsörbud. Men jag måste säga att det var lite intressant att städa här. Vi har ingen dammugare utan ska först sopa golven, men vi har ingen sopskyffel. Sen skulle vi torka golven men medan jag fyllde hinken med vatten blev halva jag blöt då enda stället jag kunde komma på att få vatten fån var duschen som sitter högt upp på väggen. Alltså fick jag hålla upp hinken långt oanför huvudet och när jag insåg hur opraktiskt det var fick jag ropa på min rumsgranne som fick stänga av vattnet. Men som sagt hann halva jag bli blöt. Får nog komma på ett bättre sätt till nästa vecka.

Idag ska alla barn på skolan och de föräldrar som finns i landet ha aktivitetsdag. Dessutom ska all svensk personal och de holländska barnen med familjer vara med. Svenska skolan hyr nämligen ut lokaler till holländska skolan som har elever från 1 - 12 år
Det ska bli roligt att få se alla barn och deras föräldrar. Hittills har jag bara sett småbarnen när de är ute och leker när jag har varit på väg till lekion.
Tråkigt bara att inte den kenyanska personalen och deras familjer kommer vara med.

Men de svenska barnen verkar uppspelta. Jag har redan fått lyssna på när de försökte rappa på kiswahili i en mikrofon de fick tag på. Dessutom kom det in ett och annat skrik som ekade ut över området.

Förhoppningsvis leder dagen till att jag får lite bätttre koll på de barn som går i för- och grundskolan.

Får se vad vi får göra ikväll. Det har nämnts något om bio men vi får väl se.

Inga kommentarer: