onsdag 5 september 2007

Religion, en privatsak

Jag vet inte om det bara är jag men enligt mig är religion något privat. Vad jag tror och inte tror är min ensak. Jag fick i läxa på religionen idag att fundera ut några exempel att dela med mig av nästa lektion om varför jag tror eller inte tror på Gud. Jag vet att det i min grupp finns de som tror starkt att det finns en Gud. Jag respekterar deras tro och jag vet att de i sin tur respekterar de som inte delar denna starka tro. Jag har bara inget behov av att nästa gång behöva sitta och argumentera för varför jag är en av dem. Som jag sa innan så tycker jag att det är min ensak.
Anledningen till att jag läser religion A, om man bortser från att kursen är obligatorisk, är att jag så objektivt som möjligt vill lära mig mer om de olika religionerna. Inte definiera min egen tro. Om jag tror på Allah, reinkarnation, Jesus eller något annat är upp till mig och inte något jag ska behöva motivera i ett klassrum.
En person som inte vill tala om vad den röstat på är inte tvungen men jag får i läxa att förklara min tro. Enligt mig är båda frågorna lika personliga och lika självklara att man ska få hålla för sig själv om det är det man vill.
Jag tror säkert att det finns någon mening med läxan men jag tycker ändå att det är ett ingrepp på privatlivet.

En sak vet jag i alla fall. Det här är en läxa jag inte tänker göra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt skolverket så får man inte fråga efter en elevs religion. Detta är lätt att kringå ex genom att fråga äter du fläsk eller som ditt exempel men du behöver inte svara/Per

Unknown sa...

Hallåj där! Roligt att läsa hur du har det, verkar vara ganska omväxlande vardag.. Här rullar livet på, du har säkert hört allt redan! Om inte annat blir det intressant på första kf..
Idag regnar det som satan, får va hemma och leka med vilddjuren istället :)
Stor kram från Carin och Magnus

Nathalie Sundesten Landin sa...

Helt rätt Alexandra! Det finns inget skäl att göra läxan.
Kram Nathalie