söndag 4 maj 2008

Nu är det intensivt

Det är helt otroligt, jag kommer in på bloggen. Det var ett tag sen.

Vi hade det hur bra som helst i Tanzania. Bussresan var lång men gick förvånansvärt bra, vi fick till och med frukost på vägen dit. När vi åkte hem var vi omkring sex personer i hela bussen så vi hade gott om plats att breda ut oss.
Även om det på det stora hela gick bra blev det självklart ett par missöden (this is Africa) som att vi blev avsläppta vid fel station trots att vi upprepade gånger talat om vart vi skulle av och att i stort sett hela bussen var trötta på vårt tjat. Vi kunde inte göra annat än skratta där vi satt längs vägkanten i mökret vid elva på kvällen med några män runt oss, vi som i vanliga fall inte får gå ut efter mörkrets inbrott. Men som sagt allt slutade bra. Vi hann både sola på Zanzibar, shoppa i Dar es Salam och lära känna tjejerna på skolan.

Dagen efter vi kom hem började de, i vanliga fall, tre intensivaste dagarna på året. Först fyllde jag år, sen var det valborg som här firades med en brasa på skolgården och sen fotboll på Gipsys. Dagen efter det vár det första maj som jag för första gången på kanske tio år använde till att sova ut, skum känsla.

Nu är det projektarbete som gäller, imorgon ska det in och jag har en otroligt obehaglig känsla av att något kommer gå fel. Kanske för att tekniken den här våren har gått så fel det bara är möjligt, att mitt USB-minne sen sedan en vecka är borta och att jag självklart tappade den externa hårdisken i golvet precis innan jag skulle lämna den till killen som ska sätta ihop hela årsboken. Nu väntar jag bara på att få höra att allt arbete gått förlorat och att det bara är att ge upp. Nej jag känner mig inte särskillt optimistisk just nu.
Aja imorgon är det i stort sett över, även om det kommer vara lite arbete med boken kvar. Sen är det bara att ställa om hjärnan för på fredag är det nationellt prov i matte c. Efter det ska jag fira genom att inte skänka skolan en enda tanke, på några dagar i alla fall!

Inga kommentarer: