fredag 16 maj 2008

Vegetarisk kost = järnbrist

Mitt största argument mot att inte äta kött har alltid varit att människokroppen är gjord för att äta kött. Trots det har jag nu när jag själv slutat äta kött, helt glömt bort den biten. Jag har varit helt slut i flera veckor vilket jag skyllt på stress och en förkylning som gror. Så idag kom jag helt plötsligt på det, jag äter inte kött. Jag glömde bort mitt egna argument och har fått ta konsekvenserna. Nu har jag i alla fall köpt tabletter med vitamin- och järntillskott som ska ersätta det jag förlorar. Jag har i alla fall fått det bevisat, kroppen är gjord för att äta kött, sen har jag aldrig varit bra på att göra det som är bäst så jag ska nog fortsätta att inte äta kött ett tag till. Men jag tycker om att ha rätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

jämfört med kött så finns det i princip mer järn i de flesta växter. men järnupptaget hämmas då kroppen har svårare att ta upp järn från växter och måste omvandla det själv. Därför är det mycket viktigt att man får i sig mycket c vitamin varje dag, som hjälper kroppen. om du bara håller dig till en god och varierad kost så ska det inte vara några problem, äta mycket mörkgröna grönsaker osv.
att människan är gjord att äta kött är delvis sant, men detta beror på att vi är allätare, som grisarna. vi har alltså ett val. att göra ett val att enbart äta vegetabilier är då fullt naturligt för människan, då vi klarar av det mer än väl och vetenskapliga studier har bevisat att det faktiskt förbättrar hälsan.
dock så gäller det att få i sig alla vitaminer och mineraler i kroppen som du säger. utan dom går det åt hlvte :)