torsdag 22 maj 2008

I lågornas sken

Under vårens melodifestival var Nordman tillbaka, denna gång med en låt om häxprocessen. Många fnös åt låten och tyckte det var överdrivet och töntigt, ett onödigt försök att synas. Häxprocessen var ju för evigheter sen, eller? Idag hittade jag en tidningsartikel utaför expeditionen som fick mig att tro att jag såg i syne. Artikeln handlade om just häxprocesser, men artikeln var inte i dåtid, den var i nutid och den var Kenya. Det krävdes ett förtydligande av min lärare för att jag skulle tro på vad jag läste. Elva personer ihjälbrända pga trollkonst. Jag har svårt att ta in att det här skett i samma land som jag befinner mig i. Kenya, mitt hem för tillfället. Det är i och för sig inte första gången jag känner så här i år. Kan tycka att jag borde vant mig vid det här laget.

1 kommentar:

Anonym sa...

usch vad hemskt! kom hem genast!!