lördag 29 mars 2008

De tusen kullarnas land

Så var jag tillbaka från de tusen kullarnas land och motorcykel staden Kigali. Det är nog ett av de absolut vackraste länder jag har sett med alla otroligt gröna kullar. Sen att vårt hotell låg nedanför en sandbacke och att det regnade i stort sett konstant är en annan historia. Kan i alla fall säga att det var längesen jag var så lerig som jag varit den här veckan. Jag skulle kunna skriva flera sidor om den här veckan med allt jag varit med om. En av de intensivaste händelserna under veckan var i alla fall det första kyrkbesöket. Bussresan dit var lång så jag somnade och när jag sen klev in helt nyvaken i kyrkan och helt plötsligt stod brevid en enorm hylla full med kvarlevor och såg kläder från de döda hänga utspritt över resten av den mörka kyrksalen så var det en ganska stark känsla.
Dagen efter körde vi förbi män i rosa fängelseuniformer, dvs män som deltagit i folkmordet och som nu stod och vinkade åt oss.

Vi lyckades även tajma in Rwanda filmfestival och filmen "When I shook hands with the devil" baserad på boken med samma titel skriven av Dellair, mannen som hade befälet i Rwanda och blev så besviken på FN, mänskligheten och att han själv inte klarat av att göra mer, att han lämnade allt och under ett antal år levde som uteliggare i hemlandet Kanada. Tillslut tog han trots allt tag i sitt liv och skrev en bok om sina upplevelser. Att sitta på Milles Collin (hotell Rwanda) och se den här filmen med människor som på olika sätt upplevt det hela på riktigt var otroligt mäktigt. Ibland iakttog jag människorna runt omkring och deras reaktioner mer än själva filmen.

Som sagt det finns hur mycket som helst att berätta men nu ska jag iväg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skriv mer om hur det var :-D