onsdag 26 december 2007

En dag innan valet

Kom precis hem från oppositionens näste, Kisumu vid Viktorasjön. Där hör man ODM och Odinga vart man än går. Jag vågade inte ens säga presidentens och hans partis namn högt. Det blev lite som i Harry Potter "du vet vem". Imorgon är det valdag och spänningen i landet är hög. Oppositionsledaren ligger bra till och jag skulle inte bli helt förvånad om han vinner, men det är egentligen omöjligt att säga något om hur det kommer gå. Jag vet inte ens vem jag själv hoppas vinner. Om den nuvarande presidenten Kibaki vinner kommer det antagligen inte hända så mycket. Odinga däremot vill decentralisera makten, bra på ett sätt men frågan är om Kenya är redo. Risken finns att tribalismen ökar. Om Odinga vinner är det dessutom första gången i Afrikas historia som en president bara suttit en mandatperiod.

Det är alltså en spännande dag imorgon, själv ska jag lämna landet för Tanzania. Vi ska trotsa råden och ta oss in till stan imorgon bitti för att ta en buss till Arusha. Men ni behöver inte vara oroliga. Vi ska vara vid bussen klockan fem imorgon bitti, då är nästan inte en människa ute.

Jag ska göra mitt bästa för att snart återkomma med en valrapport

Inga kommentarer: