tisdag 22 april 2008

Jämställdhet, vad är det?

I Sverige talar vi främst om lika värde på arbetsmarknaden oavsett kön, här skulle man mer behöva tala om människors lika värde i livet oavsett kön. Här finns det klara regler för vad du får göra som tjej och inte. Du får inte ha vissa yrken, som skolans städerska som egentligen är bilmekaniker men självklart inte får jobb som det. Du får absolut inte dricka öl, tro det eller ej men precis det blev mina vänner tillsagda för någon vecka sedan av en servitris. Det är inte helt ovanligt att inte bli tilltalad eller bara heta "friend" så länge en man är med, detta fick jag själv känna på en del under min praktik på två olika skolor i Kibera. På den sista skolan var det visserligen mycket bättre men jag upptäckte en dag hur rektorn som annars alltid var pratsam och glad inte ens såg mig när jag var där på besök samtidigt som han gav en äldre man en rundtur. Jag existerade inte längre. Det tråkiga är att många kvinnor här är så vana vid systemet att de inte ens reagerar längre, de finner sig i det och lever efter dem. Men de gör inte bara det, vissa försöker få oss som inte lever efter det att inse hur man egentligen ska bete sig. Här om någonstans skulle det behövas tjejnätverk så att kvinnorna inser att situationen kan förändras!

Inga kommentarer: