fredag 6 juni 2008

Var tog Burma vägen?

Hela hösten rapporterade tidningarna om situationen i Burma. Svenskarna spenderade tom en dag i rött för munkarnas skull. Men vad hände sedan? Jo då kom Tibet och helt plötsligt diskuterade hela världen om OS i Kina bör bojkottas. Något som egentligen fanns på tal redan under höstens situation i Burma. Men nu då när OS frågan är en av de mest debatterade frågorna och tom tillägnats en egen flik på både DN och Svd:s hemsidor, då nämner man inte ens Burma. Jag har själv inte tagit ställning till om jag tycker OS bör bojkottas eller ej, däremot tycker jag inte att man får glömma Burma när man trycker på Kina. Både Kina och Ryssland har använt sina veton i FN:s säkerhetsråd för att få bort omvärlden från Burma, men Kina är det land med klart mest inflytande. Kina är viktigt för Burma, viktigare än något annat land. De enda som egentligen har en chans att påverka Burma är just Kina, som i stort sett hjälpt militärregimen. Kina har under lång tid varit delaktiga i kontrollen av Burmas befolkning. Nu när landet råkat ut för en kraftig jordbävning och föga förvånande knappt släppt in några hjälparbetare är Kina viktigare än någonsin. Redan i höstas när jag skrev mitt slutarbete i FN-kunskap om just Burmafrågan kunde jag konstatera att vad både Kina och Burma väntade på var att stormen skulle blåsa över och mediarapporteringen sluta. Det var också precis vad som hände. Ska vi bojkotta OS i Kina ska vi göra det ordentligt, inte lite halvt. De mänskliga rättigheterna är ju inte direkt på topp i Burma heller.

Inga kommentarer: