söndag 11 november 2007

Hem ljuva hem




Nu var men hemma igen. Jag vet inte ens hur jag ska börja beskriva den senaste veckan. Jag har bland annat fått se polygami på nära håll. Vi fick tex hälsa på en av nio mammor till en av männen som visade oss runt. Hennes historia var hemsk i mina öron. När hon var sexton år hade hennes syster dött. Hon hade då fått ta in systers plats, uppfostra hennes tre barn samt ge mannen 6 till. Samtidigt hade mannen åtta fruar till. Här var hennes historia inte särskilt märkvärdig.
Vi träffade en annan kvinna som är 65 år. Efter en stund kom hennes mans andra fru in med en bebis i famnen, den här kvinnan är 22 år. Hur gammal mannen var är vill jag inte ens veta.
Något roligt var att i den första kvinnans hem fick vi se en valaffisch med hennes dotter på. Att hon har lyckats ta sig till parlamentet är helt otroligt, ca 8% av parlamentsledamöterna är kvinnor. Chansen att stöta på en är alltså inte så stor.

Anledningen till att jag fick träffa alla de här kvinnorna var att jag var i Gendergruppen. Förutom att träffa de här kvinnorna fick vi möta några kvinnor som tillverkar korgar. Korgarna tar flera dagar att göra och de får bara omkring 30 kronor för dem. En annan kvinna sitter i sitt hem och tillverkar mattor av papyrus samtidigt som hon har tre småbarn som springer runt hennes fötter.

Byn vi var i ligger vid Viktoriasjön som till stora delar är täckt av vattenhyacinter. När vi stod vi strandkanten kunde vi inte ens se vattnet, allt vi såg var grönska. Sjön är även utfiskad vilket har gjort att invånarna i byn har fått finna nya sätt att få mat och försörjning.

1 kommentar:

Jesper sa...

DU ÄR UTMANAD!

Länka till din utmanare
Berätta 7 sanningar om dig själv
Utmana 7 bloggare
Lämna meddelande till dem du utmanat